Pages

onsdag 24 januari 2007

Snöfynd

Idag gav jag mig ut i snön och allt blev bra.

Snöäventyr är i detta fall innebar second hand-shopping. Bortser man från den där Noa Noa-kjolen jag hittade tokbillig i storlek large som bara inte gick att ha och som jag därför tårögt fick hänga tillbaka så gjorde jag kalasfynd: en hel kasse blandade garner för femtio kronor och det bästa av allt: Nu ska här bli andra bullar! Trodde inte det var sant. Som jag har letat efter denna bok.

Historien bakom lyckoruset? Alltså - det var min absoluta favoritbok som barn och vi lånade den på biblioteket om och om igen. Jag ägde den dock inte. Kom att tänka på boken för kanske tio år sedan och frågade då min kära mor om titeln, vilket hon så klart inte mindes. Tillsammans kunde vi fylla i varandras minnesluckor gällande historien men både författare, illustratör och titel var bortblåsta. Mamma hade svagt minne av något med bullar i titeln men det hjälpte inte när jag sökte i bibliotekskatalogen. La några dagar på att leta igenom samtliga backar med bilderböcker på biblioteket utan framgång.

Och så för fem år sedan hittade jag den på second hand i Karlshamn. Kände igen utsidan och blev helt salig. Väl hemma insåg jag att halva boken saknades. Var bara början kvar.

Och sen dess har jag letat och letat. Trots att jag har haft både titel och författare har det inte funnits några exemplar och den är så pass gammal att den till och med är gallrad från biblioteken. Men skam den som ger sig. Idag hoppar jag jämfota – och ja, alla sidorna är där.

12 kommentarer:

eric sa...

Jag känner igen den! Den har lästs! Men jag minns inget! Läs sen okej!

Anonym sa...

nu när jag ser framsidan vet jag att jag har läst den men jag minns inte så mycket fast jag undrar om d e den när lillebror använder vantar som hundöron och ngnstans finns d en såndär jättestor tygorm? för att isåfall har jag juh vetat vilken d e hela tiden.

myrkyr sa...

J & E - Jag tror ni känner igen den för jag har visat den innan (den halva varianten) och jag har för mig att jag har läst halvvarianten för åtminstone J. Men läsning med eller utan om framför ska dock ske så fort ni kommer innanför min dörr. Lovar.

Och nej, ingen lillebror med alls. Bara flicka, mamma och morfar. Och inga vantar, grisimitationer eller tygormar. Din bok lät dock spännande J =)

Johannka sa...

Ååh nej!! Säg inte att det är den boken! Med tjejen som var hos morfarn och tiggde åt sig en spis? Usch vad jag avskydde den boken, jag fick ont i magen! Det var något med tiggande barn jag hade väldigt svårt för ... Tänk vad olika man kan uppfatta saker, kanske tiggde hon inte alls? Men så minns och upplevde jag det ... Heeeemskt ...

Fast ... grattis :D

Anonym sa...

sabbade inte ungen spisen också? jag tror bestämt att jag har ägt dendär boken

Anonym sa...

men visst är det en katt med i boken? helt i avsaknad av leder!

Pingvinkvinnan sa...

Jag älskade den här boken när jag var liten, jag tror att jag till och med hade den. Den ligger nog på vinden hos mina föräldrar och skräpar... :)

myrkyr sa...

J och H - Jo flickan i boken är hemsk och jag hade ont i magen redan som liten när jag läste den och jag är helt säker på att det är morfarns bekymrade min när han räknar sina slantar för att ge det krävande barnbarnet den dyra leksaksspisen som har präglat mig till att HATA att få saker och att bli bjuden utan att ge igen. Säkert en baktanke från mina föräldrar ;-)

Men alla berättelser ska inte vara solskensberättelser, ens för barn så jag tyckte nog om den redan då för att hon var så hemsk och det handlade nog inte så mycket om identifiering med flickan. Och så att jag älskade de färgglada bilderna med massor av detaljer.

K - Jo! Och den heter Korven. Nån stans i mitten, när jäntan har haft sönder spisen får Korven bo i den och får säng av bomull och äta russin - det du! ;-) (och ang något helt annat är det rea på panduro nu såg jag och en hel del mosaik var nersatt, om du nu fortf håller på med det. Tänkte säga det i skolan men det blev liksom inte tillfälle.)

P - Och det säger du NU! Lika bra det kanske. Hade annars våldgästat dina föräldrars vind för länge sedan. ;-)

Fröken K sa...

ååh, det är min absoluta favoritbarnbok. jag har den här i min bokhylla och den är så sönderläst att jag har tejpat ihop den. katten korven rular! fast jag måste erkänna att lilla Nina är lite väl fjantig.
men en väldans bra barnbok!

myrkyr sa...

FK - Uppenbarligen är det en av 80-/90-talets mest populära. Här trodde jag att jag var rätt unik och så har uppenbarligen ALLA en relation till boken! Inte så konstigt att den var så svårhittad. ;-)

Pingvinkvinnan sa...

Hehe precis, vi har alla gömt boken från dina falkögon.. Nej, jag hade ingen aning om att du letade efter den. :) Men jag gillade nog det där med russinen extra mycket, och jag minns inte att flickan var irriterande. Fast det kanske berodde på att jag själv var ganska jobbig. Hmm. :)

myrkyr sa...

P - :-P

 
Copyright 2010 myrkyr. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase